Venetië - Reisverslag uit Venetië, Italië van Carin & Leo - WaarBenJij.nu Venetië - Reisverslag uit Venetië, Italië van Carin & Leo - WaarBenJij.nu

Venetië

Blijf op de hoogte en volg Carin & Leo

28 Augustus 2013 | Italië, Venetië

26 augustus tot en met 28 augustus

Vandaag vertrekken we vanuit Monte di Fo naar Venetië. Aangezien we pas vanaf de 28ste gereserveerd hebben op onze nieuwe camping wordt het spannend of we wel al terecht kunnen. Binnen de twee uur zijn we in Jeselo, de landtong tussen de zee en Venetië. En ja, wat we dachten is een feit, we kunnen niet terecht. We zoeken een andere plek, zo gevonden hier waar ongeveer een vijftigtal campings zijn. We besluiten hier te blijven voor vier nachten, het weer verkassen naar de gereserveerde camping is geen optie. De avond verloopt lekker rustig, etentje en wijntje. S'morgens worden we wakker van het onweer, er valt een boel regen maar de vouwwagen houdt zich droog.
En dan op naar waarvoor we zijn gekomen : Venetië. We kopen kaartjes voor bus en boot, heeft de auto ook even rust. De transfer duur ongeveer 45 minuten, met de boot een bijzondere ervaring. Je vaart Venetië vanuit de zee binnen, het wordt zodoende steeds boeiender. Als we aanmeren aan de kade is er een drukte van jewelste. Duizenden toeristen op de been, en allemaal richting het San Marco plein. Het San Marco is prachtig, jammer is wel dat de helft van de gebouwen eromheen in de steigers staat. We gaan richting Grand Canal en de Rialto brug. En inderdaad op het Grand Canal wemelt het van de gondels. Alleen het zingen, ooooohhh solo mio, dat hebben we niet gehoord.
We vragen naar de prijs van een tochtje. Zonder blikken of blozen, €80 en niet eens over het Grand Canal. Aan ons verdienen ze dus nu even niets.
Op naar de Rialto brug, dit is DE brug over het Canal. Het uitzicht is mooi en we schieten dus een paar mooie foto's. Dan is het tijd om de duizenden toeristen achter ons te laten en maken een stadswandeling "weg van het toerisme". Mooi en bijzonder, door de steegjes van een meter breed en over talloze brugjes. We komen door het eerste Jodengetto van Europa. Hier werden Joden gedeporteerd gedurende de tweede Wereldoorlog. De wijk bestaat nog steeds en is, hoe kan het ook anders, volledig Joods. Met synagoge en een koosjer restaurant en monument ook uniek.
Onze magen knorren, het laatste eten waren een paar druiven en bananen gekocht in Venetië op de markt. Talloze restaurantjes te kust en te keur. We strijken neer een genieten van een lekker wijntje en een Italiaans maal. Langzaam gaan we weer op weg naar onze camping. We pikken nog de Kathedraal en het San Marco plein mee en gaan op zoek naar onze boot. Tegen zevenen zijn we weer thuis, nog lekker voor de tent zitten
en op tijd naar bed, het slenteren eist z'n tol. Die nacht onweert het alweer, niet veel maar toch. We besluiten de volgende dag een rustdag in te lassen, strandje hangen en lekker niksen. Met de temperatuur is namelijk in Italië niets mis, ruim boven de 25 graden.

• 29 Augustus 2013 - 10:28

Anny:

De eerste keer dat ik in Venetie was , was ik net geslaagd voor mijn MULO diploma. Was voor mij een hele ervaring. Herken de foto,s dat het er druk is geloof ik graag.
    Nog veel plezier daar

Groetjes Jos en Anny

• 29 Augustus 2013 - 14:56

Mam:

Mooi he? Venetie, ik herinner het me nog goed!
    De straatjes vond ik toen ook erg indruk wekkend!
    Ik heb daar nog een kleedje met venetiaanse kant gekocht!
    Blijf lekker genieten en nog veel plezier! Gr. Mam.