Icefield Parkway - Reisverslag uit Jasper, Canada van Carin & Leo - WaarBenJij.nu Icefield Parkway - Reisverslag uit Jasper, Canada van Carin & Leo - WaarBenJij.nu

Icefield Parkway

Door: Carinenleo

Blijf op de hoogte en volg Carin & Leo

23 Mei 2012 | Canada, Jasper

Vandaag loopt de wekker al om 6 uur af..................pfffff.
We hebben een lange reis voor de boeg en hopen door op tijd te vertrekken ook nog wat wild-life te zien. De weg voert door Yoho Park naar de Icefield Parkway.
We zijn net pas op weg als we een dode wolf langs de weg zien liggen en dit is geen fraai gezicht. Als we de weg naar Emerald Lake inrijden worden we beloond met 2 wapiti's. Eentje stond in de berm te grazen, echter na een kleine "achtervolging" door het bos konden we mooie foto's schieten van twee exemplaren, dat is mooi meegenomen.
Bij het meer aangekomen is dit een adembenemend gezicht. De bergen weerspiegelen zich in het water en omdat we, qua tijd, alle toeristen voor zijn horen we alleen de vogels fluiten. We lopen ook nog even langs een idyllisch ven en bezoeken de Natural Bridge waarna we onze weg vervolgen naar de Icefield Parkway. Deze weg is 250 km lang en baant zich slingerend een weg langs de scherpe bergkammen van de Rocky Mountains. De weg werd bij wijze van werkgelegenheidsproject aangelegd tijdens de grote crisis in de jaren 30 en had een puur recreatief doel. Er zijn tal van parkeerstroken langs de weg waar we kunnen genieten van de vergezichten.
Eerst komen we langs Crowfoot Glacier en daarna langs Bow Glacier,met het bevroren Bow meer. Wat een prachtig gezicht. Vervolgens stoppen we bij Mistaya Canyon wat ik een heel bijzondere Canyon vindt door de hele donkere stenen.
We rijden nu verder en dan ziet Leo weer een zwarte beer in de berm, we stoppen onmiddellijk om hem op de gevoelige plaat vast te leggen. Even later staan er ook nog
2 Bighorn schapen langs de weg en ook die worden gefotografeerd we hebben wel geluk vandaag met het "vee" .
Bij het Icefield Centrum wordt nog even gestopt en daarna rijden we dan richting Jasper.
Vlak na de eerste bocht zien we berggeiten hoog tegen de berg staan. Het is ongelooflijk hoe deze beesten op een bijna loodrechte wand kunnen blijven staan.
Het is geweldig om te zien. We rijden verder en komen nog eens 2 zwarte beren tegen, het wild is ons vandaag erg gunstig gezind.
Op de camping aangekomen worden we gewaarschuwd voor loslopend groot wild. Er is op de camping een zwarte beer gesignaleerd en een wapiti met jong. De wapiti is nu, met kalf, bijzonder agressief. We hebben nauwelijks de camper op de plek staan of de wapiti komt in volle vaart langs gerend. Nog even ter verduidelijking, de campings genoemd in ons verslag zijn niet van "Nederlandse afmetingen". Ze zijn ongeveer zo groot als een dorp, bijvoorbeeld Schinveld.
Verder wil ik nog iets kwijt over het weer. Het is vrij divers. Vandaag bijvoorbeeld rijden we in totaal zo'n 300 km. We staan we op met een beetje mist, rijden stukken in de felle zon, af en toe een beetje regen en natuurlijk niet te vergeten de sneeuwbuitjes. In de middag is het gewoon aangenaam weer, in de trui door Jasper lopen en lekker buiten avondeten.
De nachten zijn dan weer koud. Vandaag was het naar onze mening, maximaal 18 graden en minimaal -3.

• 27 Mei 2012 - 08:02

Mam.:

Wat is het daar toch mooi!!
    Als jullie naderhand maar weer kunnen
    wennen, hier in het limburgse land!!

Maar voorlopig moeten jullie maar op en top genieten!! Groetjes.

• 29 Mei 2012 - 14:47

Joyce Cordewener:

Jongens wat hebben jullie een prachtige reis uitgezocht. Machtige foto's en ontzettend leuke reisverslagen! Ik wens jullie nog heel veel plezier en mooie momenten toe.

Groetjes Joyce