Op naar Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Carin & Leo - WaarBenJij.nu Op naar Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Carin & Leo - WaarBenJij.nu

Op naar Ubud

Blijf op de hoogte en volg Carin & Leo

12 April 2014 | Indonesië, Ubud

We verplaatsen ons nu van het noorden, Lovina, naar iets onder het midden van Bali naar Ubud. We rijden via de vulkaan Batur, met zijn groot kratermeer naar Pura Besakih.
Dit is de grote "moedertempel" en hier hebben ze op dit moment een ceremonie en de tempel is prachtig versiert.
Nou hebben de hindoe's niet echt een reden nodig om een ceremonie te vieren. Besakih is een complex van 3 grote en 18 kleinere tempels en getooid met de welbekende sarong, inmiddels gekocht, mogen we naar binnen. Onze gids, een fervent hindoe, neemt ons mee om te bidden en we mogen een aantal roepia's offeren aan de goden. Eerst wordt ons hoofd met water gezegend door de priester en dan mogen we van het heilige water drinken. Dit water komt uit een soort van theepot en als hoogtepunt van de ceremonie mogen we weer offeren aan de goden (we worden straatarm door al het geoffer).
Onze gids heet Ketut. Ze hebben maar 4 "namen" hier op Bali. Wayang is 1e kind, Made is 2e kind, Nyoman is 3e kind en Ketut is 4e kind en dan begint het bij het 5e kind weer opnieuw met een eventuele bijvoeging.
Ketut brengt ons naar Goa Gajah : de Olifantsgrot.
De ingang van de grot wordt gevormd door een 2 meter hoge mond van de demon Siwa Pashupati, binnen in de grot is het blauw van de wierook rook en we spoeden ons weer naar buiten. Net als we in de auto zitten komt de welbekende tropische stortbui aanzetten en laten we ons afzetten bij het hotel in Ubud. Uiteraard offeren we ook een paar roepia's aan onze gids en nemen afscheid van deze Ketut.
De dag erna zien we een voorstelling van de Barong dans, een dans die de goden moet bezweren met bewegingen en hele kleurrijke kostuums. Er wordt wel iets gestameld en geroepen maar eigenlijk is het iets "doofstoms", de uitdrukkingen vertellen het verhaal.
Hierna rijden we naar Gunung Kawi een van de oudste en indrukwekkendste monumenten van Bali. In een rotswand zijn negen nissen van 7 meter hoogte uitgehakt- vijf op de oostelijke oever en vier op de Westoever. Deze nissen waren waarschijnlijk bedoelt als grafmonumenten voor de leden van de koninklijke familie. De legende verteld dat deze zijn uitgehouwen, in een nacht, door een reus.
Daarna komen we langs Tirta Empul, hier ontspringt de bron van het heilige water.
De hindoe's geloven dat als je een bad neemt in het heilige water, dat dit ziektes geneest.
Ook hun doden worden gewassen met alleen maar dit water. Het is hier een heel circus van gelovigen die in de rij staan om aan hun goden te mogen offeren en een bad te nemen in het heilige water. Wij moeten er een beetje om lachen............
Als laatste bezoeken we nog de "heilige apen" bij de apentempel. We worden wel gewaarschuwd om geen losse spullen mee te nemen want ze stelen alles wat ze te pakken kunnen krijgen.
Dus de zonnebril blijft in de auto liggen. Ook hier bij het hotel zitten de apen in de bomen maar ook hier worden ze weg gejaagd omdat ze anders de spullen van de badgasten mee nemen.

• 16 April 2014 - 17:48

Ger:

Pas maar op met die apen, ze stelen inderdaad als de raven.
    Heb verschillende fototoestellen zien verdwijnen toen ik op Bali was.

ger

• 17 April 2014 - 11:18

Annie:

Hoi Carin en le

Ik wens jullie verder nog een mooie reis en een behouden thuiskomst.
    Ik ga morgen mer Sandra en Mario 10 dagen naar Oostenrijk

Tot dan groetjes Anny