Treinreis Bandung - Yogya - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Carin & Leo - WaarBenJij.nu Treinreis Bandung - Yogya - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Carin & Leo - WaarBenJij.nu

Treinreis Bandung - Yogya

Blijf op de hoogte en volg Carin & Leo

03 April 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Woensdagavond heb ik helaas een klein akkefietje gehad waardoor ik hier in Bandung op de eerste hulp ben geland. Na 3 verpleegsters gezien te hebben en 2 artsen waarvan er maar 1 Engels kon praten ga ik met medicijnen weer richting hotel en een "zwaar" gepeperde rekening van 28 euro in totaal en ik was binnen een half uur weer terug en dat in een stad met 2 miljoen inwoners. Hier kan de Nederlandse gezondheidszorg nog iets van opsteken.
Maar vandaag is alles weer goed en stappen we weer vrolijk op de trein naar Yogya zoals ze hier de stad noemen.
Hier is alles vrij goedkoop (in Indonesië dan wel te verstaan). Voor de tolweg moesten we 3000 roepia betalen of omgerekend 18 cent en we eten hier een voorgerecht met hoofdgerecht en een blikje cola voor 350.000 roepia of te wel 22 euro voor ons tweetjes er blijven dus nog lekker veel roepia's in de beurs zitten. De treinreis is erg mooi hij gaat door hele mooie rijstvelden en het fotoapparaat maakt dan ook over uren. We krijgen een goede indruk hoe het proces in zijn werk gaat. Eerst worden de rijststengels afgesneden en daarna wordt met een bosje rijst op een stuk hout geslagen waardoor de rijst uit de halm valt op een groot stuk plastic. Hierna moet de rijst nog drogen in de zon en regelmatig eens "omgedraaid" worden. Dit gebeurt allemaal door de vrouwen.
De rijst wordt in grote zakken geschept door de mannen. Het plukken van de thee is overigens ook het werk van de vrouwen die met hun gezin op de plantages wonen.
Een klein half uurtje te laat rijden we het station van Yogya binnen waar al een busje van het hotel klaar staat om ons op te pikken.
We logeren in een schitterend koloniaal hotel waarin zelfs een heel klein museumpje is gevestigd van alle spullen uit de koloniale tijd.

• 03 April 2014 - 19:58

Hub En Anneke:

Hallo Carin en Leo,
    Jullie laten ons wel even schrikken met dat akkefietje, maar als je al zo snel van de EHBO weg was, viel het nogal mee, denk ik. Wij willen natuurlijk wel, nieuwsgierig als we zijn,wel weten wat er aan de hand was?
    Verder nog een mooie reis gewenst.
    Groetjes Anneke en Hub

• 03 April 2014 - 22:30

Margot En Ruud:

Hee jullie twee,
    Gelukkig is " het akkefietje" achter de rug met goede afloop!
    Leuk om te lezen over de rijst-oogst, ik heb vandaag toevallig bruine rijst gekookt en wat kunnen jullie lekker goedkoop eten daar, wel zo prettig. Het hotel ziet er inderdaad prachtig uit van buiten, zou het ook wel eens van binnen willen, zien haha. En het busje stond jullie al op te wachten, ook fijn. Heerlijk die treinrijst en wat een prachtige foto's vooral die laatste met het allesoverheersende groen, wauw. Misschien nog een van het interieur van het hotel?
    Heel veel plezier weer en op naar het volgende avontuur.
    Groetjes van Margot en Ruud

• 04 April 2014 - 09:36

Annie:

Hoi luitjes

Fijn weer iets van jullie te horen.Gelukkig was het akkefietjes snel opgelost.
    De foto s zijn super met name die van de theevelden
    Hier is alles goed ook met mam
    Groetjes en veilige reis verder Anny