Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Carin & Leo - WaarBenJij.nu Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Carin & Leo - WaarBenJij.nu

Petra

Blijf op de hoogte en volg Carin & Leo

17 April 2013 | Jordanië, Petra

De hele dag staat vandaag de roze stad Petra op het programma. We starten om 8 uur vanwege de zon. Als we door de kloof zijn gelopen dan schijnt de zon recht op de gevel van de schatkamer. Het weer zit echter niet zo mee, het is bewolkt en koud. We hebben alleen een korte broek en t- shirt bij ons en hebben kippenvel. Maar de gids leent ons een trui en we zijn hem erg dankbaar. We lopen door de kloof en dit is opzicht al een hele belevenis hier en daar zijn al nissen uit gehouwen waar goden in hebben gestaan. Ook is er een hele karavaan met kamelen uitgehouwen uit de berg maar hier is helaas nog maar weinig van over. Als je geen zin hebt om te lopen kun je ook een paardenkoets, paard of ezel nemen. De kloof is ongeveer 1,5 km lang en eindelijk zien we de schatkamer
(die van Indiana Jones). Eigenlijk is het helemaal geen schatkamer maar een graf, vroeger dacht men hier schatten te vinden en heeft het deze naam gekregen.
Petra betekend "rotsen" en hier hebben de Nabatheers geleefd. Dat was zo'n 200 voor Christus. Het oorspronkelijke Petra strekt zich over vele kilometers uit, hetgeen begaanbaar is gemaakt betreft maar een fractie hiervan. Petra heeft de belegering door de Romeinen ongeveer 150 jaren weerstaan. Het is werkelijk ongelofelijk wat deze mensen gepresteerd hebben, ze hebben alles uit de rotsen gehakt van boven naar beneden en zo heel veel graven gemaakt en ook een "klooster". Dit klooster ligt aan de andere kant van de berg en we moeten 800 trappen omhoog om er te komen...............en dus ook weer 800 trappen terug.
Ook gaan we nog naar de hoger gelegen offerplaats van waaruit je op Petra kunt neer kijken........weer 800 trappen omhoog en.........ja hoor ook weer terug maar koud hebben we het allang niet meer........haha.
S'avonds rollen we doodmoe ons nest in.