Moskeeën - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Carin & Leo - WaarBenJij.nu Moskeeën - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Carin & Leo - WaarBenJij.nu

Moskeeën

Blijf op de hoogte en volg Carin & Leo

13 April 2013 | Egypte, Caïro

We beginnen ons laatste dagje in Caïro met een bezoek te brengen aan het Egyptisch Museum. Hierin staan heel veel schatten die in de tempels en piramides gevonden zijn.
We bewonderen wat ze allemaal in het graf van Toetanchamon hebben gevonden en we bekijken een groot aantal sarcofagen en grote beelden van de heersers uit de oudheid.
We willen ook graag de mummie zaal bekijken, die we extra moeten betalen maar dat weten we. Bij de kassa aangekomen blijken we te weinig Egyptisch geld meer te hebben en daarom laten we de lijken maar met rust.

Hierna rijden we naar de moskee van Mohammed Ali ook wel de Alabaster moskee genoemd. Deze moskee is helemaal uit Alabaster steen opgetrokken en zelfs de ramen aan de binnenkant bestaan uit Alabaster dat zo dun is geslepen dat het licht door laat. Het zorgt voor een goede akoestiek in de hele moskee zodat ook de vrouwen op de 2e verdieping kunnen horen wat de imam verteld.

Een tweede moskee staat ook nog op het programma namelijk de
Achmed Ibn Tulun moskee, een van de grootste en oudste moskeeën van het land, hij is tussen 876 en 879 gebouwd. Deze moskee bestaat uit zuilengangen rond een Binnenhof en een gedraaide minaret waarvan er maar 2 op deze wereld zijn.

We worden door onze chauffeur ook nog bij de Khan al- Khalili bazaar afgezet maar hier moeten we samen met een bewaker lopen en daar vinden we eigenlijk niets aan dus we laten ons terug rijden naar het hotel. Dit ritje van pakweg 5 kilometer duurt ongeveer 1,5 uur want heel Caïro zit in de auto en de wegen zijn overvol. De moslims hebben vrij op vrijdag en zaterdag en op zondag begint voor hun weer de gewone werkweek dus vandaag (zaterdag) willen ze allemaal winkelen. Gelukkig worden we gereden want dit gekkenhuis is voor ons westerlingen niet te doen. Deze chauffeurs doen aan
multi-tasken : rijden, telefoneren, claxonneren, roken en meestal met z'n vijven naast elkaar rijden op een driebaans weg is voor hun geen enkel probleem.

• 14 April 2013 - 10:28

Ben En Marionr:

Hoi Carin en Leo,
    jullie hebben weer een prachtige vakantie zo te lezen,de reisverslagen zijn prachtig, we genieten er van.
    pfffff............ we zijn wel blij dat we ons rijbewijs hier hebben behaald, hahahah, rijden in de cabrio door Cairo!!!!!??!!!

• 14 April 2013 - 13:13

Mam:

Hallo Leo en Carin,

Alweer zulke mooie verslagen, ik kan alleen maar
    mee genieten! prachtig!!

Gaat het een beetje met de temperatuur, of zijn jullie die
    lekkere warmte al moe? HaHaHa!!
    Hier is het nog altijd behelpen, wat het weer betreft.
    voor de rest gaat het goed!

Ik kan jullie alleen maar weer veel kijk en bewonder plezier
    wensen!
    Groetjes mam.